Hållbarhetsrapportering under förändring
I en tid av snabb förändring och ökande krav på transparens står företag inför utmaningen att utveckla sin hållbarhetsrapportering. Med infasningar, nya direktiv och undantag kan det vara svårt att veta vad som ska prioriteras i hållbarhetsarbetet. Vi går här igenom vad ni kan göra för att förbättra er rapportering och hållbarhetskommunikation oavsett om ni träffas av CSRD eller inte.
Förstå och anpassa er till regleringar
De största förändringarna inom hållbarhetsrapportering är de nya regleringarna CSRD och CSDDD. Även om ni inte omfattas av dessa regler just nu så kan ni ändå dra nytta av att börja med en enklare rapport för att successivt trappa upp rapporteringen och för att få i gång processen. Kommer ni inte omfattas av CSRD eller CSDDD rekommenderar vi att ni tittar på standarden VSME ESRS, som är skapad för onoterade SME-bolag som vill göra en frivillig rapport. Ta hjälp av rådgivare och lagbevakningstjänster när det behövs, det kan vara bra att få lite extra stöttning vid uppstart, med väsentlighetsanalysen eller med en GAP-analys till exempel.
Börja med väsentlighetsanalysen
I en föränderlig värld är det viktigt att fokusera på de mest väsentliga hållbarhetsfrågorna. Genomför en väsentlighetsanalys för att identifiera de frågor som är mest relevanta för er verksamhet och era intressenter, oavsett hur stor verksamheten är. Analysen lägger grunden för hur ni ska prioritera insatser och planera resurser så att de gör mest nytta. I CSRD är väsentlighetsanalysen grunden till rapporten och ska styra målsättning och åtgärder. Väsentlighetsanalysen kan göras i olika format så att den passar era ambitioner och resurser.
Se över rapporteringsprocessen
Säkerheten i rapporteringsprocessen kommer så småningom att granskas av revisor om ni omfattas av CSRD. Planera datainsamlingen och hanteringen i god tid för att minska risken för fel och för att spara tid. Även om ni inte ska granskas så är det viktigt med hög kvalitet på data som samlas in – den ska vara komplett och verifierbar.
Producera meningsfull kommunikation
Nu när hållbarhet blir allt viktigare, står företag inför förväntningar på ansvar och transparens. Hållbarhetsrapportering har blivit en central del av företagsstrategier, och det är inte svårt att förstå varför. Genom att integrera hållbarhetsprinciper i er verksamhet och kommunicera dem kan ni inte bara göra skillnad utan också skapa långsiktigt värde för både intressenter och samhälle.
Vi håller oss uppdaterade på förändringar och förtydliganden när de kommer. Har du frågor eller vill ha stöd i exempelvis väsentlighetsanalys eller GAP-analys mot datapunkter i ESRS, så hör av dig till Nan Kjellberg