Hållbarhetsstrategi och kommunikation
Hållbarhetsfrågorna blir allt viktigare för att attrahera både kunder och nya medarbetare. Vi hjälper er att skapa en genomtänkt strategi för verksamhetens hållbarhetsarbete och hur arbetet kommuniceras.
Vad kan DGE:
DGE ger konkret och effektivt stöd i processerna kring ert hållbarhetsarbete. Vi lotsar er igenom djungeln av begrepp (inte minst CSRD/ESRS och alla andra EU-lagstiftningar inom området), vi ger energi och hittar praktiska lösningar. Några av våra tjänster:
- Väsentlighetsanalys – identifiering och bedömning av påverkan, risk och möjlighet (IROs) i er värdekedja.
- Intressentanalys och intressentdialog – identifiering och dialog med intressenter.
- Analys av i leverantörskedjan utifrån socialt och miljömässigt perspektiv.
- Hållbarhetsrapport enligt CSRD/ESRS, eller för mindre företag med stöd av den frivilliga standarden VSME ESRS.
- Implementering av ledningssystem för hållbar verksamhet, stöd i framtagnade av mål, nyckeltal, organisation, certifiering mm.
- Utformning av och löpande stöd i ”due diligence”-processer (t ex enligt CSDDD).
- Bevakning och tolkning av hållbarhetsrelaterade lagar och regler såsom CSRD, EUDR, CBAM, EU-taxonomin mm.
- Stöd i framtagning och utformning av insamlingssystem för hållbarhetsdata.
- GAP-analys/Internrevisioner av processer, data och underlag.
- Utredningar avseende hållbar verksamhet utifrån EU-taxonomin, t ex ”Do no significant harm”, ”minimum safeguards”.
- Livscykelberäkningar av miljöpåverkan i hela värdekedjan.
- Klimatberäkningar, mål och handlingsplaner.
Vi arbetar gärna nära våra kunder och skräddarsyr efter era behov, alltid med fokus på värdeskapande och smidighet
Vad ska du tänka på:
För många verksamheter – även mindre och medelstora – krävs idag ett skifte i kommunikationen med omgivningen och i det traditionella arbetssättet med arbetsmiljö-, kvalitets- och miljöfrågor. Dels för att attrahera rätt medarbetare och behålla dem, och dels för att lagkraven ökar.
Hållbarhetsfrågorna behöver integreras i verksamhetens affär och hanteras konsekvent hela vägen från policy och visioner till mål & och handlingsplaner samt vidare till systematisk styrning med nyckeltal, revision och uppföljning av arbetet. Allt fler förväntar sig att få hållbarhetsinformation, bl a kunder och leverantörer, medarbetare, investerare. Därför är det också mycket viktigt att hitta rätt i både innehåll och format när det gäller kommunikation.
Läs här om en kund vi hjälpt med hållbarhetsstrategi och kommunikation: The Absolut Company
Nan Kjellberg
Nan har 10 års erfarenhet av industriellt hållbarhetsarbete, allt från mätning och uppföljning till strategi och kommunikation. Hon hjälper våra kunder att navigera hållbarhetsbegreppen utan att krångla till det.